اولاً اينكه قرآن مي فرمايد«:انّما يَتقبّل الله من المتّقين»1،تقوا درجاتي دارد.به همين دليل كلمه(أتقي)يعني با تقواتر،در قرآن آمده است«:بيگمان گرامي ترين شما در نزد خداوند پرهيزگارترين شماست»2 و اكثر افراد عادي و خلافكار هم مرحله اي از تقوي را دارا مي باشند وگرنه هيچ كار خيري انجام نمي دانند و از هيچ گناهي دست برنمي داشتند.
ثانيا اگر گفتند دولت فقط فارغ التحصيلان دانشگاه را مي پذيرد،مراد آن است كه شرط استخدام رسمي ،فارغ التحصيل دانشگاه بودن است،نه اينكه ديگران حق هيچ گونه كاري ندارند و يا اگر كاري انجام دهند،پاداششان ضايع مي شود.ثالثا پذيرش عمل نيز درجاتي دارد:قبول عادي،قبول شايسته،«بقبول حسن»3و قبول برتر كه در دعا مي خوانيم:«و تقبل باحسن قبولك»بنابراين،هر كس به مقدار تقوايي كه دارد كارش قبول مي شود.به همين دليل پاداش هاي قرآن نسبت به افراد و كارها و شرايط،متفاوت است:
بعضي از كارها پاداش دوبرابر دارد:«ضِعفَين»5
بعضي از كارها پاداش چندبرابر دارد:«أضعافا»6
بعضي كارها پاداش ده برابر دارد:«فله عَشرُ أمثالها»7
بعضي كارها پاداش هفتصد برابر دارد:«كمَثل حبه أنبَتَت سَبع سَنابِل في كل سُنبلَهٍ مِأهُ حَبه»8
بعضي كارها پاداشي دارد كه هيچ كس،جز چدا آن را نمي داند:«فلا تعلم نفس ما اخفي لهم»7و اين تفاوت ها براساس تفاوت نيت و نوع كار است.
پي نوشتها:
1=سوره مائده،آيه 27
2=سوره حجرات،آيه 13
3=سوره آل عمران،آيه 37
4=دعاي وداع با ماه رمضان
5=سوره بقره،آيه 265
6=سوره بقره،آيه 245
7=سوره انعام،آيه 160
8=سوره بقره،آيه 261
9=سوره سجده،آيه 17